Barn och unga kan få göra radioprogram, delta i uppfinnartävlingar och driva företag på skoltid
Vi ser koncepten som ett värdefullt komplement till det breda entreprenörskapet som handlar om förhållningssätt, kompetenser och pedagogik.
När det entreprenöriella förhållningssättet genomsyrar verksamheten kan det berika både barn och vuxna att delta i något av de spännande koncept som vänder sig till förskola och skola.
Koncepten är utarbetade av olika organisationer och föreningar, och genomförs i allmänhet under en avgränsad tidsperiod. Pedagoger får härigenom tydlig vägledning till konkreta projekt i vilka elevernas kreativitet och handlingskraft får utlopp. Omvärldsanalys är också en viktig del i projekten som finns anpassade för olika åldrar.
Här presenterar vi några av de koncept som faller inom ramen för entreprenörskap i skolan

|
Önsketanken |
Pedagogiskt verktyg för en kreativ drömresa med 4-6 åringar |
Förskolan |

|
Snilleblixtarna |
Arbetsmodell med idébank och olika uppgifter för eleverna |
år F-5 |

|
Miljörally |
Webbaserad entreprenöriell miljöutmaning |
år F-9 |

|
Detektiverna |
Utbildningsmaterial och lärarhandledning |
år F-9 + gymnasiet |

|
Radio-aktiv |
Mediaprojekt tillsammans med andra skolor |
år F-9 + gymnasiet |

|
Vårt samhälle |
Utbildningskoncept med fem lektioner |
år 2-5 |

|
Frö-Retaget |
Utbildningsmaterial om att driva projekt eller enkelt företag |
år 3-6 |

|
First Lego League |
En kunskaps- och tekniktävling där elever världen runt bygger legorobotar |
år 5-9 |

|
Business 4 a Day |
Ett endagskoncept för att utveckla en affärsidé och pröva den i verkligheten |
år 5-9 + gymnasiet |

|
Finn upp |
Uppfinnartävling med lektionsmaterial |
år 6-9 |

|
Future City |
Tävling i stadsplanering för framtiden |
år 6-9 |

|
HandsOn Enterprising |
Ett koncept om företagande anpassat till språkundervisning |
år 6-9 |

|
Sommarlovsentreprenör |
Ett koncept för att hjälpa unga att starta företag på sommarlovet. |
15-19 år |

|
Se möjligheterna |
Fem lektionspass om elevernas personliga kompetenser |
år 6-9 + gymnasiet |

|
FN-rollspel |
Rollspel som genomförts med studenter världen över i över 50 år |
år 9 + gymnasiet |

|
UF-företagande |
Elever får driva ett riktigt företag på lektionstid under ett läsår |
gymnasiet |
Vi hjäper er att komma igång och komma vidare med ett entreprenöriellt förhållningssätt
Vi har erfarenhet från flera års arbete med skolutveckling och projekt inom entreprenörskap i skolvärlden. Företaget vi driver heter Samklang och entreprenöriell.se är vår sajt om företagsamt och entreprenöriellt lärande. För att ni ska känna er trygga med att anlita oss kan ni kika på våra referenser här. 
För oss är det viktigt att leva som vi lär, därför utformas våra utbildningar som ett entreprenöriellt lärande för pedagoger. Det innebär att ni kommer att få uppleva kreativa inlärningssituationer med mer rörelse, aktivitet och samspel än stillasittande föreläsningssituationer.
Vad vill ni ha hjälp med?
Introduktion och information om vad uppdraget att arbeta med entreprenöriellt lärande innebär för er verksamhet?
Inspiration och uppstart för att sätta igång ett arbete med entreprenöriellt lärande?
Fördjupade kunskaper och mer omfattande utbildning för hela eller delar av personalen?
Handledning och coaching som stöd i den fortsatta processen med att få det entreprenöriella lärandet att genomsyra hela verksamheten?
Vi kommer till er och föreläser, utbildar och handleder, vilken fas ni än befinner er i!
|